ضمانت حسن انجام کار

چگونه ضمانت حسن انجام کار بگیرم؟

سند تعهدآور ضمانتنامه چیست؟

ضمانت حسن انجام کار مربوط به قرارداد بین دو طرف معامله می شود. برای اینکه کارفرما از انجام کار درست و در زمان مطلوبش مطمئن شود، فریلنسر ( پیمانکار ) یک سند تعهدآور مالی دریافت می کند. اگر فریلنسر عملیات پروژه را به درستی و در زمان مقرر انجام ندهد، از آن سند برای دریافت خسارت از فریلنسر اقدام می نماید. این سند تعهدآور ضمانتنامه نام دارد.

این ضمانتنامه تحت نظر و صلاح کارفرما می تواند به شکل های مختلفی باشد. در زیر به چند نوع از آن اشاره می کنیم:

  • در بعضی از قراردادها از مبلغ هر صورت وضعیت پیمانکار درصدی کم می شود. مابقی مبلغ به فریلنسر پرداخت می شود. به عبارتی در این نوع از کار، مثلا ۱۰ درصد از هر صورت وضعیت حکم ضمانت انجام کار را دارد.
  • بعضی اوقات کارفرما حتما از فریلنسر ( پیمانکار ) ضمانت نامه بانکی می خواهد.
  • بعضی اوقات ممکن است چک و یا سفته و یا اسناد و روش های دیگری را طلب کند.

در زمانیکه کار پیمانکار ( فریلنسر ) تمام شد، در صورت عملکرد صحیح، اسناد فوق به فریلنسر مسترد می گردد.

کارفرما باید بتواند از اسناد ضمانت حسن انجام کار استفاده لازم را ببرد. بنابراین می بایست کلیه مشخصات ضمانتنامه دریافتی و نحوه حال شدن و وصول و تعیین و اخذ خسارت در قرارداد فی مابین ایشان با فریلنسر قید شده باشد.

نحوه اخذ ضمانتنامه از فریلنسر در پلتفرم شرکت داری؟

ما در پلتفرم شرکت داری به گونه های دیگری که مشابه حالات فوق هستند، عمل می کنیم. برای روشن تر شدن این مطلب روش های زیر بیان می گردد :

  • در روش اول، کارفرما از فریلنسر می خواهد مبلغ حسن انجام کار خواسته شده را به صورت پرداخت امن به پلتفرم شرکت داری بپردازد. یعنی در واقع مبلغ تعیین شده را به حساب پلتفرم واریز نقدی بکند.
  • در حالت دوم کارفرما از فریلنسر می خواهد، بخشی از مبلغ حسن انجام کار را به صورت نقدی و مابقی را در قبال چک یا سفته به پلتفرم بپردازد.

در هر یک از این دو روش، داور بین کارفرما و فریلنسر، وکلای حقوقی پلتفرم شرکت داری هستند. بر اساس اختلافات مطرح شده بین کارفرما و فریلنسر، بدون هیچ گونه جانبه گرایی، حکم مربوطه از طرف پلتفرم اجرایی می گردد. بنابراین با توجه به تشخیص داده شده، عمل خواهد شد.

مبلغ ضمانتنامه حسن انجام چقدر باید باشد ؟

مبلغ ضمانتنامه را همیشه کارفرما تعریف می کند. معمولا در قراردادهای معمولی پیمانکاری و خدمات، مبلغ ضمانتنامه های حسن انجام کار بین ۵ تا ۱۰ درصد کل مبلغ پروژه است. ما هم در شرکت داری برای کارهای معمولی، همین میزان را تایید می کنیم.

اما در مورد برخی از کارهای خاص، دریافت ضمانتنامه با ۵ یا ۱۰ درصد مبلغ قرارداد نمی تواند درست پیش برود. برای روشن تر شدن مطلب یکی از کاربردهای عملی در پلتفرم شرکت داری را عنوان می کنیم.

فرض کنید یک شرکت یا شخص در شمال شرقی کشور می خواهد یک خرید به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان از یک شخص یا شرکت در جنوب غربی کشور داشته باشد. طبعا خریدار خود راسا فروشنده را پیدا می کند. ولی به دلیل منطقی عدم شناخت فروشنده، نمی تواند به وی اطمینان کند. به همین دلیل نمی تواند مبلغ را به حساب ایشان واریز کند. بنابراین فروشنده کالای انتخابی را برای خریدار ارسال نمی کند.

از طرفی شخص فروشنده هم به خریدار اعتماد نمی کند. وی بدون واریز وجه، کالا را برای خریدار نمی فرستد. زیرا ریسک بزرگی در اینکار وجود داشته و ممکن است نتواند مبلغ مذکور را دریافت نماید.

در اینصورت خریدار در منطقه مورد نظر یک فریلنسر که تخصصش تسهیل معاملات شرکت ها با هم هست را استخدام می کند تا باعث انجام این معامله شود.

اما باز هم بدلیل عدم شناخت خریدار از فریلنسر، خریدار می تواند از فریلنسر ضمانتنامه حسن انجام کار طلب کند. اگر مبلغ را به حساب ایشان یا فروشنده و با تایید شخص فریلنسر واریز کند، می تواند بدون ریسک محصولات خریداری شده را دریافت کند. سپس ضمانتنامه مربوطه فریلنسر را آزاد می کند.

راه حل ابتدایی، ضمانت تعهد پرداخت

در سیستم بانکی این ضمانتنامه، ضمانت تعهد پراخت نام دارد. برای آن معادل مبلغ ضمانتنامه، صددرصد واریز نقدی انجام می گیرد. برای امورات با ریسک بسیار بالا در شرکت داری هم باید ۱۰۰ درصد مبلغ توسط فریلنسر به صورت نقدی به حساب واسط پلتفرم واریز گردد. در نتیجه پلتفرم می تواند این کار را تایید کرده و کار اجرایی گردد.

بنابراین فریلنسر بجای ۵ یا ۱۰ درصد، ۱۰۰ درصد مبلغ تضمین معامله را به صورت پرداخت امن به پلتفرم واریز نماید. در این صورت پلتفرم می تواند ضمانتنامه را قبول کرده و اجازه انجام کار را بدهد.

راهکارهای جایگزین ضمانت حسن انجام چیست ؟

در حل مشکلات ناشی از ضمانت حسن انجام کار، شرکت داری راهکارهای زیر را ارائه می دهد:

  • اول اینکه برخی فریلنسر ها تمایل دارند در زمینه های تعهدآوری چون تسهیل معاملات تجاری بین افراد و شرکت های مختلف فعالیت کنند. آنها می توانند به جای پرداخت های امن متمادی با مبلغ بالا، یک سند ملک مسکونی خود را در رهن شرکت خدمات مدیریت بی همتا ( پلتفرم شرکت داری ) بگذارند. آنها بر اساس فرایند کارشناسی، یک سقف اعتباری برای خود بدست می آورند. در اینصورت تا سقف اعتباری خود می تواند کارهای تعهد آوری را انجام دهند.
  • دوم اینکه در مثال فوق، فروشنده می تواند نقش فریلنسر را بازی کند. وی با سپردن دائمی سند ملکی خود در رهن شرکت خدمات مدیریت بی همتا ( پلتفرم شرکت داری )، نسبت به تسهیل معامله اقدام می نماید.

ما در شرکت داری مرتبا به تسهیل و بهبود فضای کسب و کار می اندیشیم. در این زمینه ابزارهای لازم را تولید و در اختیار افراد و شرکت ها قرار می دهیم.

شما هم می توانید به عنوان کارفرما در پلتفرم شرکت داری پروژه های خود را در معرض دید فریلنسرهای متخصص کسب و کار و شرکت داری از سراسر جهان قرار دهید. در نتیجه در کمترین زمان، با کیفیت مناسب و قیمت رقابتی نیازتان را حل کنید.

شما برای ثبت درخواستتان می توانید به منوی ثبت پروژه مراجعه نمایید. پس از ثبت نام، پروژه خود را ثبت نمایید. از اینکه برای مطالعه این مقاله وقتتان را در اختیار ما گذاشید از ما کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نظر