حسابرسی کشف فساد

حسابرسی کشف فساد

حسابرسی کشف فساد یکی از دغدغه های بزرگ مدیران شرکت ها می باشد. فرض کنید شما موسس و صاحب امتیاز یک بیمارستان در شهر تهران هستید. قطعا پروسه استخدام مدیرعامل توسط شخص شما و با اعتماد کامل صورت گرفته است. سال‌ها از بهره برداری بیمارستانتان می‌گذرد. شما هم مانند بسیاری از صاحبان بیزینس‌های بزرگ دغدغه‌های خاص خود را دارید. با اعتماد بر عملکرد و شخصیت مدیرعامل مجموعه خود وقت خود را صرف کنترل احتمالی بیمارستان، درآمدها و هزینه‌های آن نمی‌کنید.

از سوی دیگر تمام عوامل بیمارستان با نظر مدیرعامل محترم استخدام می شوند. شرایط به ظاهر عالی پیش می‌رود. اما در عین ناباوری یکی از همین روزها تلفنی به شما می‌شود. این تلفن ذهن شما را شدیدا به هم می‌ریزد! تماس گیرنده از شما درخصوص اطلاع از فساد مالی و پولشویی میلیاردی از طریق سندسازی که توسط مدیرعامل یا مدیر مالی محترم مجموعه شما صورت گرفته، سوال می‌پرسد.

در چنین مواردی رفتار درست با عامل تخلف چگونه است؟

بله فساد مالی و پولشویی زاییده نظام سرمایه‌داری جهانی است. بنابراین به عنوان یک پدیده فرا مالی مورد مناقشه قرار دارد. با کمی دقت در اخبار بخصوص در سال‌ های اخیر متوجه می‌شویم که تقلب و فساد مالی رشد چشمگیری پیدا کرده است. از آنجا که فساد دایره وسیعی از فعالیت‌های جامعه را در بر می‌گیرد از دیدگاه‌های مختلفی می‌تواند مورد بحث و مناقشه قرار گیرد. اما از دیدگاه حسابرسان عملکرد فساد آمیز، آثار زیر را به دنبال دارد:

  • هر‌گونه فساد مالی به نوعی صورت‌های مالی را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.
  • بر خلاف پولشویی که تاثیری در صورت‌های مالی ندارد، فساد مالی یکی از اقلام ترازنامه یا سود و زیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • فساد مالی باعث ایجاد اختلال در ارزیابی عملکرد مدیران و شرکت‌ها می‌شود.
  • وجود فساد مالی منجر به بروز اشتباه در تشخیص درآمد مشمول مالیات می‌شود.
  • یکی از عوامل تضییع حقوق برخی سهامداران به نفع برخی سهامداران دیگر، فساد مالی است.
  • فساد مالی برخی حقوق اجتماعی شهروندان را مورد تعرض قرار می‌دهد.
  • و در نهایت فساد مالی می‌تواند استقلال حسابرسان را نیز مخدوش سازد.

چه عواملی بستر مناسبات فسادانگیز می‌شود؟

بررسی عملکرد فساد نشان می‌دهد که چند عامل باعث رخنه فساد در جامعه و به ویژه در محدوده عملکرد مالی می‌شود. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • تمایل شدید در استفاده از پول نقد در معاملات
  • نبود ضمانت‌ اجرایی در زمینه ارائه اسناد و صورت‌های مالی توسط کلیه واحدهای تجاری
  • فقدان کارکنان با تجربه و صادق
  • فقدان نظام شایسته‌سالاری در گزینش مقامات و کارکنان ارشد دولتی
  • نبود بازرسان برجسته اقتصادی برای نظارت بر فعالیت واحدها
  • نهادینه شدن فساد و اختلاس در ارکان نظام
  • نبود ساز و کار حسابرسی مناسب دارای ضمانت‌ اجرایی

راهکارهای اجرایی مبارزه با فساد مالی

فساد پدیده‌ای نیست که بتوان تنها از طریق حسابرسی و شفاف‌سازی به مقابله با آن برخاست، اما اجرای مجموعه‌ای از روش‌ها و راهکارهای اجتماعی، اقتصادی و حسابرسی می‌تواند بستر مناسبات فساد را خشک سازد یا محدوده عملیات آن‌را به حداقل برساند. یکی از این راهکارها همکاری با پلتفرم شرکت داری است. در این پلتفرم، فریلنسرهای متخصص حسابرسی با سابقه سال‌ها فعالیت در این حوزه آماده ارائه خدمات حسابرسی کشف فساد به انواع کسب و کارها هستند. همچنین شرکت‌داری به عنوان بستر ناظر بر عملکرد ایشان، خدمات ارائه شده توسط این افراد را تضمین می‌کند. بعلاوه شما می‌توانید با درنظر داشتن امتیازات دیگر کارفرمایان نسبت به انتخاب حسابرس برتر در این زمینه تصمیم‌گیری و اقدام کنید.

راه حل شرکت داری برای حسابرسی کشف فساد

برای این مهم کافیست یک پروژه با عنوان “حسابرسی کشف فساد” در پلتفرم شرکت‌داری ثبت کنید. حال منتظر دریافت پیشنهاد از فریلنسرهای متخصص در این زمینه بمانید. پس از انتخاب فریلنسر مورد نظر، با رعایت موارد قانونی و حقوقی ایشان را به واحد مربوطه معرفی کنید. از واحد مربوطه بخواهید با حسابرس کشف فساد همکاری کنند. در اینصورت با انجام یک کار بسیار اصولی به همه موارد پی می‌برید. بنابراین مجدد به حقوق از دست رفته خود دست پیدا می‌کنید.

شرکت خدمات مدیریت بی همتا، با عنایت ویژه نسبت به سرمایه گذاران و کارآفرینان فعال در حوزه‌های مختلف سعی دارد تا ابزارهای لازم برای بنگاه داری طراحی کند. در نتیجه روز به روز در کنار دریافت خدمات راحت‌ و سریع‌، با کمترین هزینه، شرکت یا کسب و کارشان را ثبت، راه اندازی، مدیریت و توسعه می دهند.

برای ثبت پروژه خود در زمینه حسابرسی کسف فساد یا هر زمینه مورد نیاز دیگر در پلتفرم شرکت‌داری، پس از ثبت نام به عنوان کارفرما در وب سایت شرکت‌داری، نسبت به ثبت پروژه خود اقدام کنید. ما در تمام مراحل کار در کنار شما هستیم تا به راحتی خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید و به نتیجه مطلوب دستیابی پیدا کنید.

نظر